Ποιός είναι ο Όμηρος

Ελληνικά

Για πρώτη φορά παγκοσμίως παρουσιάζεται αναλυτικά, η οικογενειακή ιστορία του Ομήρου, τι μας παραδίδει η ιστορία κατά τη γέννησή του, ακόμα γλωσσολογική ανάλυση του ονόματός του, επίσης που γεννήθηκε και που πέθανε ο «θείος» ποιητής των Ελλήνων, το καύχημα της ελληνικής μυθιστορίας.

Είναι αλήθεια, ότι για τον Όμηρο και τα έπη του, έχουν γραφεί και ακουστεί τόσα πολλά και αντιφατικά, ώστε, το να τολμάει κάποιος, να ασχοληθεί με το θέμα αυτό, μοιάζει αν όχι με τρέλα, τουλάχιστον με χαμένη υπόθεση. Και δεν έχουν άδικο οι φίλοι του Ομήρου, αφού το ενδιαφέρον των μελετητών δεν είναι η παρουσίαση νέων στοιχείων, αλλά η προβολή των ιδίων. Αποτέλεσμα, αντί για νέα στοιχεία, εξακολουθεί να υπάρχει πυκνό σκοτάδι. Έχουν ακουστεί τα πάντα για το έργο και τον ποιητή χωρίς ουσία, χωρίς να έχει ανοίξει έστω μια μικρή χαραμάδα, στην ερώτηση, γιατί έχουν διασωθεί και υμνηθεί επί χιλιάδες χρόνια τα ομηρικά έπη;

Φίλες και φίλοι, όταν λέμε «ομηρική περίοδο», πρέπει να ξεχάσετε τις συμβατικές πληροφορίες που αβασάνιστα μας παρουσιάζουν οι σοφοί όλου του κόσμου μέχρι των ημερών μας. Ας πάμε μερικές χιλιάδες χρόνια πίσω, όπου η αχλή του χρόνου έχει σκεπάσει την αλήθεια των γεγονότων, γνωρίζω ότι θα έρθουμε σε αντίθετη θέση, και σε σύγκρουση με τις κρατούσες απόψεις, σε επιμέρους θέματα ίσως και στο σύνολο των γεγονότων.

Όχι, δεν διαφωνούμε με τους καλοπροαίρετους ή κακοπροαίρετους ερευνητές, οι οποίοι θα διαπιστώσουν με έκπληξη, ότι ούτε οι μεν, ούτε οι δε, έχουν λάβει σοβαρά υπ’ όψιν τους, τις υπάρχουσες πληροφορίες ή για να είμαι ειλικρινής μαζί σας, τις αγνόησαν εντελώς. Οι πληροφορίες είναι άπειρες από πρωτογενείς πηγές και πάνω απ’ όλες, ο ίδιος ο Όμηρος, που βοά, μέσα από τα αθάνατα έπη του.

Μέχρι σήμερα οι μελετητές δεν κατανόησαν ότι οι έλληνες τραγικοί μας προσφέρουν βοηθητικά άφθονο υλικό για την κατανόηση του Ομήρου, αφού όλες οι τραγωδίες αναφέρονται στα ομηρικά δρώμενα, εκτός ελαχίστων.

Οι τραγικοί τον χρησιμοποιούν, αλλά προσθέτουν και ιστορικά στοιχεία για να είναι κατανοητή η πλοκή του έργου που παρουσιάζουν στο Αθηναϊκό κοινό.

Σύμφωνα με την γραπτή μαρτυρία του Ηροδότου, ο Όμηρος έζησε τετρακόσια χρόνια πριν από την εποχή του. Δηλαδή το +-800 π.Χ. Μα καλά είναι δυνατόν η λέξη «νομίζω» που χρησιμοποιεί ο Ηρόδοτος στην περιγραφή του, να αποτελεί επιστημονική τεκμηρίωση; Ο Ηρόδοτος λέει τη γνώμη του και δεν του προσάπτω καμία κατηγορία. Αλλά οι νεώτεροι επιστήμονες βασίζονται σε ένα «νομίζω», το οποίο βαφτίζουν τεκμήριο και προχωράνε σίγουροι χωρίς καμία επιστημονική επιβεβαίωση;

Με την νοοτροπία αυτή δεν νομίζω ότι υπηρετείτε ο επιστημονικός λόγος.

Από το σημείο αυτό θα ξεκινήσουμε να ξετυλίγουμε το ομηρικό κουβάρι που τόσο έχει ταλαιπωρήσει χιλιάδες φιλολόγους, αρχαιολόγους, και ιστορικούς σε όλο τον κόσμο, χιλιάδες χρόνια τώρα.

Ας κάνουμε μια υπόθεση εργασία, ότι η Ηρόδοτος πράγματι λέει την αλήθεια. Τότε προκύπτουν άλλα θέματα, που αντί να λύνουν το πρόβλημα το επιδεινώνουν και ολόκληρο το έργο του Ομήρου κινδυνεύει να ακυρωθεί.

Εάν βάλουμε τη λογική μας σε λειτουργία, θα προκύψουν λύσεις που δεν περιμένουμε. Αρκεί στο μέτρο του δυνατού να κατανοηθεί ο τρόπος σκέψης και δράσης του Ομήρου. Με την σημερινή λογική, την σημερινή ηθική, την σημερινή γεωγραφία, την σημερινή θρησκεία δεν πλησιάζετε ο Όμηρος…

…Από την πολία αρχαιότητα, ο Όμηρος, θεωρείται από όλους ο πνευματικός παππούς και πατέρας όλων των Ελλήνων, το έργο του δεν έχει αμφισβητηθεί από κανένα ακόμα, τουλάχιστον μέχρι τις μέρες μας.